25. června 2012

Háčkovaná sovička


K vytvoření této sovičky mě inspirovala Ilča, která podobného špuntíka vytvořila pro svého Mikeše.

Našim dětem se samozřejmě moc líbila a začaly škemrat. Obrázků jsem našla spousty, ale návod dohromady žádný. Tak jsem si vytvořila svůj vlastní.

Tady je.

Použila jsem zbytky 100% mercerované bavlněné příze Camilla od Madame Tricotte Paris a háček č. 2.5. Menší háček je lepší, mezi sloupky nejsou otvory a nevylézá výplň.

Sovičku jsem vycpala polyesterovým vláknem ze starého vyřazeného a vypraného polštáře.

Tato sovička má bez poutka rozměry 9 x 5 x 5 cm.

TĚLÍČKO

Sovičku háčkujeme odspodu směrem vzhůru.
  • nahodíme 2 řet.oka, do druhého oka od háčku vháčkujeme 7 krátkých sloupků; řadu neukončujeme, ale pokračujeme v háčkování do tzv. spirálky (žádnou řadu nezačínáme řet.okem ani neukončujeme pevným okem)
  • v druhé řadě vháčkujeme do každého oka z před.řady 2 krátké sloupky (celkem tedy 14). Označíme si jinobarevnou přízí pomyslný začátek/konec řady, abychom věděli, kde budeme na konci práci ukončovat
  • ve třetí řadě vháčkujeme 2 krátké sloupky do každého 3. oka, mezi nimi vždy po jednom krát.sloupku. Krátké sloupky zdvojujeme vždy ve stejném místě, přidávání by nám mělo vycházet pěkně nad sebou
  • takto uháčkujeme 6 řad. Velikost sovičky regulujeme právě velikostí této základní placky.


Dále pokračujeme rovně, bez přidávání, opět do spirálky. Můžeme libovolně měnit barvy.


Celkem bez přidávání uháčkujeme 20 řad. Poslední řadu ukončíme pevným okem do prvního oka 20. řady. Zde se nám hodí ono značení začátku/konce jinobarevnou přízí.

Práci odložíme, přízi neodstřiháváme. Budeme s ní sháčkovávat horní okraj sovičky. Ale to až úplně nakonec.

OČI

  • 7 řet.ok spojíme pevným okem do kroužku
  • 3 řet. oka + 17 dl.sloupků do kroužku; ukončíme pev.okem do horní smyčky třetího řet.oka
  • odstřihneme delší konec příze (tím přišijeme oko k tělíčku sovičky).

Doprostřed oka našijeme tmavý korálek.

Stejným způsobem vyrobíme i druhé oko.


Hotová očka přišijeme k tělíčku sovičky.

ZOBÁČEK

  • 4 řet. oka
  • do 2.oka od háčku a dalších dvou vháčkujeme po jednom kr.sloupku + 1 řet.oko na otočení
  • práci otočíme, sháčkujeme dva krajní kr.sloupky: do oka hned pod řet.okem a do dalšího oka vháčkujeme po jednom nedokončeném kr.sloupku, nahodíme přízi a protáhneme všemi oky na háčku. Do posledního oka jeden kr.sloupek + 1 řet.oko na otočení
  • práci otočíme, sháčkujeme dva zbývající kr.sloupky jako v před.řadě + 1 řet. oko.
  • práci ukončíme, odstřihneme delší konec příze na přišití zobáčku.

Zobáček přišijeme mezi očka.

KŘIDÉLKA

Vrchní část křidélka
  • 5 řet.ok spojíme pev.okem do kroužku
  • 1 řet.oko + 9 krátkých sloupků do kroužku, ukončíme pev.okem do horní smyčky 1. řet.oka
  • práci ukončíme, odstřihneme delší konec příze na přišívání.


Spodní část křidélka

  • 7 řet. ok
  • do 4.oka od háčku a dalších dvou ok po jednom dl.sloupku
  • do posledního vrcholového oka 7 dl.sloupků
  • z druhé strany zákl.řetízku 2x po jednom dl. sloupku, do posl.oka pod poč.třemi řet.oky 6 dl.sloupků do jednoho oka
  • řadu ukončíme pev.okem do horní smyčky třetího řet.oka z poč.řady
  • odstřihneme delší konec příze na přišívání
  • na větší spodní část křídélka přišijeme horní menší část


Hotové křidélko přišijeme na bok sovičky. Stejně vyrobíme a přišijeme i druhé křidélko.



JINÝ TIP NA KŘIDÉLKO


  • nahodíme 7 řet.ok, která spojíme pevným okem do kroužku
  • 3 řet.oka + 17 dl.sloupků do kroužku
  • ukončíme pevným okem do horní smyčky třetího řet.oka
  • 1 řet. oko + 18 tzv. račích sloupků 
  • ukončíme pevným okem do toho prvního řet.oka
  • odstřihneme delší konec příze na přišívání a práci ukončíme

Křidélko přišijeme těsně pod račími sloupky k tělíčku sovičky.



VYCPÁNÍ A SHÁČKOVÁNÍ HORNÍ ČÁSTI



Háčkem vpíchneme do oka poslední řady tělíčka sovičky, které jsme odložili bez ukončení, a háčkujeme:

  • 2 řet.oka
  • nahodíme přízi, háčkem podebereme obě smyčky oka přední i obě smyčky oka zadní části sovičky, nahodíme a protáhneme přízi všemi oky na háčku = polosloupek
  • zopakujeme ještě 2 x = celkem 2 řet.oka + 3 polosloupky
  • 4 x krátký sloupek
  • vycpeme sovičku
  • pokračujeme ve sháčkovávání horní části - 6 x pevné oko
  • 4 x krátký sloupek
  • 4 x polosloupek
  • práci ukončíme, odstřihneme přízi, konec zrubu zapravíme pod tuto poslední uháčkovanou řadu.


OUŠKA



  • ustřihneme 2 x 3 kusy cca 15 cm dlouhé různobarevné příze v barvě sovičky
  • provlékneme rohovými oky nad očima sovičky
  • uděláme pevný uzlík
  • zastřihneme ouška do stejné délky




POUTKO


Chceme-li sovičku zavěsit, uháčkujeme si poutko a to rovnou na sovičku, nebudeme přišívat.


  • háčkem vpíchneme mezi třetí a čtvrté pevného oko v poslední řadě
  • nahodíme přízi, protáhneme
  • uháčkujeme libovolně dlouhé poutko z řet.ok
  • sovičku otočíme zadní částí k sobě
  • háčkem vpíchneme zezadu dopředu do stejného místa, kde jsme nahodili první oko na poutko
  • nahodíme přízi, protáhneme, odstřihneme delší konec, práci ukončíme


  • oba volné konce svážeme dvojitým pevným uzlíkem
  • háčkem vpíchneme zezadu do sovičky cca uprostřed tělíčka, háček vedeme těsně pod háčkaninou, ne prostředkem výplně, abychom si jí nevytáhli ven
  • háček vystrčíme těsně pod ukončeným poutkem
  • nahodíme oba volné zauzlované konce
  • háček protáhneme skrz sovičku a vytáhneme oba volné konce
  • oba volné konce mírně povytáhneme a odstřihneme těsně u tělíčka
  • mírně zatáhneme za poutku, případné vyčnívající nitky se zatáhnou a volné konce jsou krásně začištěné


Hotovou sovičku jsem se rozhodla přidat malé ke kabelce k svátku. Přidělala jsem jí jednoduchým protažením poutka okolo popruhu kabelky. Moc se mi tam líbí, snad se bude malé líbit taky.



Syn samozřejmě nemohl zůstat po zadu a přál si malou sovičku na batoh nebo na klíče.

Hnědou se zelenými a béžovými proužky.


Menší sovička má základnu ze čtyř kruhových (přidávacích řad) a tělíčko ze 14 řad. Očka nejsou z dlouhých sloupků, ale polosloupků, zobáček je ze slabší Daniely a háčkem č. 2. Křidélka jsou kruhová, z 18 dl.sloupků. Její rozměry jsou 6 x 3.5 x 3.5 cm.

A ještě společné rodinné foto...


 HÁČKU ZDAR!

********************************************************

MOJE MILÉ... OPĚT TOLIK KRÁSNÝCH KOMENTÁŘŮ! MOC VÁM ZA NĚ DĚKUJI!!! VŽDYCKY MĚ NAKOPNOU DO DALŠÍCH NÁPADŮ, O KTERÉ SE S VÁMI TAK RÁDA DĚLÍM... DÍKY ZA VAŠÍ PODPORU... DÍKY ZA VÁŠ ČAS, KTERÝ U MĚ TRÁVÍTE... DÍKY ZA TO, ŽE JSTE... VAŠE LENKAH.



35 komentářů:

  1. Ahoj Leni, opět perfektní návod. Sovičky jsou krásné - jen co dotvořím nejdůležitější restíky, tak také nějakou zkusím. Krásný nový týden ... Věra

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, jako vždy nádhera. Moc se mi líbí, jak je máš vesele barevné, hlavně ta zelená ;) Spolu s kabelkou perfektně ladí.

    OdpovědětVymazat
  3. Leni teda ty jsou božííí!!!!!Děkuji za super návod!Krásný týden přeji

    OdpovědětVymazat
  4. To jsou nádherné sovičky,moc roztomilé!Michaela

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Leničko,sovičky jsou nádherné a krásně barevné....opět super návod,díky za něj.
    Jana

    OdpovědětVymazat
  6. ahoj Leni,opet super návodek.děkuji za nej taktéž ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Leni moc děkuji za překrásný návod, jsi šikula nikde tak skvěle popsané sovičky nejsou musím stihnout k srdíčkům dvě jako poděkování do školky.
    Ještě že tě máme. Pak určitě dám fotku :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Lenka...sova je uplne fantasticka :), raz ked naberiem odvahu, urcite vyskusam... :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Leni, Tvoje sovičky jsou překrásné a ještě s návodem... to je luxus... Děkuji, určitě je zkusím taky, bude to moje první zvířátko... Pa, Jana

    OdpovědětVymazat
  10. Leni ty jsou nádherné :o)A ten super návod opět.Chtěla bych určitě vyzkoušet jen toho času mám ted nějako méně.... Martina

    OdpovědětVymazat
  11. Tak já Ti jdu pochválit sovičku a tady je dokonce i perfektně zpracovaný návod... jsi úžasně šikovná, sovička je moc roztomilá a za návod děkuju!

    OdpovědětVymazat
  12. Leni, sovičky jsou úžasné! A návod jako vždy dokonalý. Adriana

    OdpovědětVymazat
  13. Leni, nestačím zírat, jak jsi šikovná. Pokaždé tu na mě čeká taková nádhera. Krásný den Rija

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj Leni...tvé návody jsou perfektní...DĚKUJI !!!!! Měj krásný večer, Martina

    OdpovědětVymazat
  15. Leni, návod je perfektní a sovičky kouzelné - už mě napadlo, komu bych je mohla udělat :o)
    Pohodový večer, pa Helena

    OdpovědětVymazat
  16. Lenko,
    sovička je parádní!!!!
    Měj se moc hezky
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  17. Leni, dnes jsem tady poprve, ale určitě ne naposled. Moc se mi tady líbí, prolítla jsem háčkování a jsem nadšená, co je tady k vidění. S dovolením, se zase brzy ukážu.... Květa

    OdpovědětVymazat
  18. Leni, krásné sovičky, i kabelka, strašně se mi líbí, jak umíš kombinovat barvy.

    OdpovědětVymazat
  19. Leničko,
    úžasné,úžasné, úžasné sovičky, barvička, návod , Úžasná jsi ty !
    Krásné léto !

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj Leni, brouzdám po blogu a natrafila som na tvoj návod na háčkovanú sovičku. Úplne som sa zamilovala, takže moje dve babulky budú tiež očarené. V ružovej verzii je roztomilo cukríková. Určtite vyskúšam, teraz som rozháčkovaná v bielej a tak nejaké farbičky nezaškodia. Ďakujem ti za skvelý návod, dúfam, že sa zadarí. Pekné prázdninové leto prajem. Renata

    OdpovědětVymazat
  21. Leni, děkuji Vám za perfektní návod. Udělala jsem velkého a malého sovičáčka pro své budoucí miminko. Děkuji za tip a návod :)ať se daří!! PetraF

    OdpovědětVymazat
  22. LEničko já nemám slov, sice s křížkem po funuse, ale musim to napsat: Jsi úúžasná holka, děkuju Ti, že jsi se přihlásila na můj blog a tím jsi nás seznámila, jsem nesmírně ráda, že jsem Tě poznala a hltám každé Tvé slovo. Tenhle návod je prostě dokonalý, sovičku musím mít! DĚKUJU TI...

    OdpovědětVymazat
  23. Nádhera dokonalost!!! Miluju sovičky - úplně na nich ulítávám takže moje mladší dcera dostala jedu sovičku k svému včerejšímu prvnímu svátku..:-D jen jsem si malilinko upravila poutkou na rozepínací aby sovička šla přichytit ke kočárku nebo autosedačce..:-D dííky moc za nápad a hlavně dokonalý návod:-D Lucka

    OdpovědětVymazat
  24. naprosto bomba navod, krasne sovicky. Ja shanim navod na polstarek. Ted teda dodelavam ovecku, pak mam v planu jesterku pro dalsiho prcka, ale pak se hned vrhnu do techto uzasnych sovicek! Moc dekuji za navod. Musim projed co dalsiho krasneho tu mate :-) Skorepka

    OdpovědětVymazat
  25. Vážně nádherné. Pro mě inspirace na dáreček do domečku mé kamarádky, který má v Sovoluskách a který se začíná z celkem pochopitelných důvodů plnit jednou sovičkou za druhou:-)) Kdypak doletí asi tahle? :-) Děkuju za nápad. Pam*

    OdpovědětVymazat
  26. Milá paní Lenko,
    děkuji za sovičky. Už jsem jich uháčkovala, ani nevím kolik - dnes "poslední" (to se ještě uvidí), tentokrát s očima z obou stran - dcerka si přála, aby z jedné strany měla oči otevřené, z druhé strany oči zavřené. Dcerkám nejde nevyhovět, je to tak? Proto Vám taky píšu, dcerka mi řekla, že bych Vám měla napsat určitě o té sově, kterou jsem jí uháčkovala k narozeninám (taky chtěla, abych Vám poslala fotku). Tu sovu (na "sovičku" je moc velká) jsem uháčkovala z Wendy (ta je silná), sova je vysoká asi 30 cm a je vycpaná vatelínem a plátěným sáčkem plným levandule, protože je to tak trošku polštářek. Mooooc Vám děkuji za návod, tento jsem využila snad nejvíckrát ze všech dosud nalezených. A všechny sovičky všechny majitelky potěšily.
    Obdivuji Vaše výtvory, moc se mi líbí. I Váš blog se mi líbí.
    Mějte se krásně.
    Katka (pilzovak zavináč centrum.cz)

    OdpovědětVymazat
  27. Nádherné sovičky,už jsem jednu stihla uháčkovat a podle Vašeho návodu paráda. Jste -chce se mi napsat jediná,ale abych někoho neurazila, tak jedna z mála,která k ukázkám svých nádherných a roztomilých výtvorů přidává i návod. Děkuji moc!!! Já teď "jedu" v zajíčcích různých tvarů-placatí i "3D",ale všechny střihy jsem si musela udělat sama i polštářek ve tvaru sovy. Já to nikde neprodávám,je to jenom pro moji radost a tak bych uvítala sem tam někde i střih na něco takového.Takže ještě jednou díky. Renata

    OdpovědětVymazat
  28. Nádhera, jedním slovem bomby :-):-). A tady jsou krásné sovičkové samolepky: http://www.detske-dekorace-lunami.cz/sovy-sovicky/c-1238/

    OdpovědětVymazat
  29. Práve som objavila Váš blok...učím sa hačkovať a Vaše návody mi neskutočne pomohli...ďakujem....sledujem ďalej :-)
    Mima

    OdpovědětVymazat
  30. Super navod, ktoremu aj rozumiem. Len jednu vec neviem, ako oznacit zaciatok/koniec radu inou farbou... To ako mam urobit??? Diiik
    Mirka

    OdpovědětVymazat
  31. Leni,to je neskutečná krása,super tip na vánoční dárek pro paní učitelky do školky,už se těším na háčkyjádu musíme jich mít 11 :-).pak se pochlubím jak jsem dopadla s hejnem :-)

    OdpovědětVymazat
  32. Právě jsem dodělala poslední sovičku jako dáreček pod stromeček. Přeju vám Veselé Vánoce a moc mě potěšily ty vločku, co tu padají!!! :D :D :D

    OdpovědětVymazat
  33. jé, ty by se hodily jako doplňky k samolepkám http://www.detske-dekorace-lunami.cz/sovy-sovicky/c-1238/

    OdpovědětVymazat
  34. Ahoj paní Lenko,tak dokončuji sovičku,jsou moc pěkné aa super návod.Díky.Eva

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!