13. června 2012

Letní klobouček a tropický motýl


Do podobného motýlka jsem se poprvé zamilovala někdy vloni na přelomu roku na jednom ruském webu (mimochodem, Rusky jsou na tyhle věci neuvěřitelně šikovné...). Nějak mi ale hlava nebrala, jak se vlastně háčkuje. Tak jsem to, jako ostatně vždy, odložila k ledu "uzrát".

Pak se začal mimo jiné ve velkém objevovat v různých úpravách hlavně na MMB, kde se ovšem stal předmětem vytrvalých a nechutných bojů o autorská práva. A to mě od dalších pokusů odradilo. Pár návodů se tam objevilo, po kanonádě komentářů pro silné žaludky byly ale opět vymazány.

Nakonec tam jeden zůstal a ten mě nakopl správným směrem. Jeho autorce Radce tímto děkuju za ten správný směr!

Ale nějak to pořád nebylo ono, nějak mi to nesedělo. Tak jsem si návod, ostatně jako vždy, upravila k obrazu svému a nafotila pro vás detailní návod, jak vlastně na to. Co do velikosti to rozhodně není žádný tuzemský třepetálek. Může se pyšnit rozměry, jaké dovede vyprodukovat pouze poctivý tropický prales.

Použila jsem přízi Camilla zn. Madam Tricotte Paris a háček č. 2.5 na vlnu. Pokud háčkujete volněji,  použijte raději háček č. 2 na vlnu nebo č. 0 na přízi (jsou přibližně stejně silné). Potřebujeme, aby byl motýlek tužší a pěkně držel tvar.

Každé křídlo uháčkujeme zvlášť. Začneme horními velkými křídly. Ta mají celkem 5 řad. Každou řadu začínáme jedním řet.okem a končíme jedním řet.okem na otočením a pevným okem do horní smyčky prvního řet.oka.

Tělíčko uháčkujeme až na závěr a přišijeme ho také až úplně nakonec, až budeme mít přišitá křídla.


Háčkujeme v kruhových řadách okolo základního řetízku, který tvoří 8 řetízkových ok.


Do druhého řet.oka od háčku a dále háčkujeme: 4 x krátký sloupek, 1 polosloupek (co oko, to jeden sloupek), do dalšího oka: 1 polosloupek + 1 dlouhý sloupek (tj. dva sloupky do jednoho oka), do posledního, vrcholového oka vháčkujeme 5 dlouhých sloupků. Háčkujeme za dvě horní nitky řetízkového oka (dole nám zůstane jen jedna smyčka), řetízková oka pak nejsou vytahaná a uprostřed se nám netvoří otvory. Pokračujeme zrcadlově z druhé strany řetízku, háčkujeme pod tu jednu zbylou smyčku řet.ok: 1 dl.sloupek + 1 polosloupek, 1 polosloupek, 4 x krátký sloupek. Uháčkujeme 1 řet.oko na otočení a řadu ukončíme pevným okem do horní smyčky toho prvního vynechaného řet.oka (8. řet.oko). Můžeme změnit barvu a háčkujeme druhou řadu:


1 řet.oko, 4 x krátký sloupek (do každého oka jeden), do dalšího oka 1 polosloupek, do dalšího oka opět 1 polosloupek. Do následujících 10 ok vháčkujeme po 2 dl.sloupcích. To proto, aby se nám vnější okraj křidélka nestáčel, tímto způsobem ho rozšiřujeme. A z druhé strany křidélka opět zrcadlově 2 x polosloupek, 4 x krátkých sloupek, 1 řet. oko na otočení, řadu končíme pevným okem do horní smyčky toho prvního řet.oka. Opět můžeme změnit barvu a háčkujeme třetí řadu:


1 řet.oko, 4 x krátký sloupek, 2 x polosloupek, 3 x dlouhý sloupek (vždy do každého oka jeden sloupek). Do následujících 13 ok vháčkujeme po 2 dlouhých sloupcích. A potom opět zrcadlově 3 x dlouhý sloupek, 2 x polosloupek, 4 x krátký sloupek (opět co oko, to jeden sloupek) a 1 řet.oko na otočení. Řadu končíme pevným okem do horní smyčky prvního řet.oka.


Další řadu opět začneme 1 řet.okem, dále pak 4 x krátký sloupek, 2 x polosloupek a 3 x dlouhý sloupek (opět co oko, to jeden sloupek). Dále do následujících 23 ok střídáme 2 dlouhé sloupky a 1 dlouhý sloupek (zdvojíme každý druhý sloupek, končíme 2 dlouhými sloupky do jednoho oka). Potom opět zrcadlově k začátku řady: 3 x dlouhý sloupek, 2 x polosloupek, 4 x krátký sloupek a 1 řet.oko na otočení. Řadu opět končíme pevným okem do horní smyčky prvního řet.oka.

Teď už nás čeká jen poslední ozdobná řada krátkých sloupků a pikotek. Můžeme vyměnit barvu a háčkujeme:


Uháčkujeme 1 řet. oko a 7 krátkých sloupků (co oko, to jeden sloupek). Pak uháčkujeme pikotku: 3 řet.oka...


 ... vpíchneme zpět do prvního řet.oka...


... nahodíme přízi a protáhneme všemi oky na háčku. Pikotka je hotová.


Pokračujeme dvěma krátkými sloupky a opět jednu pikotku. Takto uháčkujeme po vnějším obvodu horního křídla celkem 22 pikotek, mezi nimi vždy 2 krátké sloupky. Potom uháčkujeme opět 7 krátkých sloupků jako na začátku řady + 1 řet. oko na otočení. Řadu ukončíme pevným okem do horní smyčky prvního řet.oka.


První horní velké křídlo máme hotové.


Stejným způsobem uháčkujeme i druhé křidélko.


Nyní si uháčkujeme dvě menší spodní křídla. Postup je stejný jako u horních velkých křídel s tím, že spodní křídlo tvoří pouze základní řetízek + první dvě kruhové řady. 



Spodní menší křídlo olemujeme jednou řadou krátkých sloupků: prvních 9 krátkých sloupků uháčkujeme 1 oko = 1 sloupek, do dalších 9 ok potom vháčkujeme vždy 2 krátké sloupky, do zbývajících 9 ok opět po jednom sloupku + 1 řet. oko na otočení. Řadu ukončíme pevným okem do horní smyčky prvního řet. oka. 



Před zdobením křidélka opatrně ZRUBU napaříme a přežehlíme. Upravíme pikotky do rovna (mají tendenci se stáčet po směru háčkování), když se nepodaří, nic se neděje. Dílo s těmito drobnými "chybami" získává onen nepřekonatelný punc originality a ruční výroby.


Křidélka nazdobíme podle své fantazie a chuti.


Před našitím křidélek motýlka na klobouček si přichytíme křídla k sobě. Našívání tak bude snazší a lépe se vám podaří udržet křídla ve tvaru motýla. Horní křídla položíme vnitřními špičkami (začátky řad) k sobě...


... a v délce cca 5 ok od středu směrem nahoru stejnobarevnou přízí přišijeme k sobě.


Malá křídla si položíme na horní tak, aby byla co nejvíc u sebe a po umístění telíčka nebyly mezi křídly a tělíčkem příliš velké mezery. Potom ho přišijeme k hornímu křídlu za tu část, kterou ho překrývá.


Nakonec spodní křídla přichytíme jedním, dvěma stehy ještě k sobě navzájem.


Sešitá křídla našpendlíme na čepičku nebo klobouček a slabou nitkou v barvě čepičky nebo kloboučku zrubu po obvodu přišijeme. Nakonec ještě přišijeme horní křídla za prostředek (počáteční řetízek z 8 řet.ok). Velké křídlo má totiž tendenci se boulit a nevypadá to hezky.


Nakonec si uháčkujeme tělíčko s hlavičkou: nahodíme 15 řetízkových ok a do druhého oka od háčku a dalších 12 ok vháčkujeme po jednom krátkém sloupku. Opět háčkujeme pod dvě horní nitky řet. oka, aby oka nebyla vytahaná a netvořily se nám nežádoucí otvory. Do posledního, vrcholového oka vháčkujeme hlavičku: 1 dlouhý sloupek + 9 dvakrát nahozených dlouhých sloupků + 1 dlouhý sloupek. Pokračujeme z druhé strany řetízku pod jednu zbývající nitku řet.ok a to opět krátkými sloupky. Uháčkujeme 1 řet.oko na otočení a řadu ukončíme pevným do horní smyčky prvního sloupku. 

Tykadla uděláme z dvojité příze, kterou protáhneme horní smyčkou krátkého sloupku na hlavičce, tak abychom měli na obou stranách smyčky 2 příze, celkem tedy 4 volné konce. Těsně u hlavičky uděláme uzlík a máme tykadlo. Stejně postupujeme i u druhého. Tělíčko opět jemně ZRUBU přežehlíme a napaříme. Nakonec našijeme např. flitry jako očička a tělíčko je hotové. 


Na přišitá křídla našíváme POUZE za středový základní řetízek, nikoliv po obvodu celého tělíčka, je to zbytečné. Tělíčko přišijeme do poloviny hlavičky, končíme uprostřed těch dvakrát nahazovaných dlouhých sloupků. Hlavička a strany tělíčka se budou maličko odchylovat od podkladu, což motýlkovi propůjčí přirozenější vzhled.

Děrovaný klobouček je jednouduchý, návod na něj už mám zpracovaný a najdete ho u mě na MMB. Jediná změna je v krempě, kterou jsem háčkovala pouze krátkými sloupky, aby pěkně držela tvar. Návod na krempu z krátkých sloupků najdete tady u mě na blogu v návodu na jiný letní děrovaný klobouček.

Tak přeju pěkné tvoření a samozřejmě jako vždy, kdybyste něco nevěděli, pište, pište, pište!!!

HÁČKU ZDAR! 

MOJE  MILÉ... TOLIK KRÁSNÝCH KOMENTÁŘŮ! MOC VÁM ZA NĚ ZE SRDCE DĚKUJI, JSEM RÁDA, ŽE VÁM MOJE NÁVODY A RADY POMÁHAJÍ VE VYTVÁŘENÍ  KRÁSNÝCH VĚCÍ... MÁM VÁS RÁDA!!!

26 komentářů:

  1. Lenko,
    to je doslova obrr motýl ;-)
    Super návod jako vždy :-)
    Škoda, že moje dcerka nejraději chodí prostovlasá, leda jí ho vmotat do vlasů ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, návod super, motýlek je krásný, no škoda, že se na kluka nehodí :o)
    Stejně už máme doma kopec čepiček, ani se to nestačí unosit. (něčím si to zdůvodnit musím)

    OdpovědětVymazat
  3. Leni, parádní návod a krásný motýl. Jednoho velkého už jsem dělala podle vlastní fantazie, ale je trošku takový "nemocný". Vyzkouším toho Tvého. Hezký den! Adriana

    OdpovědětVymazat
  4. Leni, to je nádhera a jako vždy úžasný návod. Pá šikulko. Lea

    OdpovědětVymazat
  5. Leni, ty tvoje návody jsou prostě úžasnéééé. Motýlek je krásný. Hezký večer ti přeji ... Věra

    OdpovědětVymazat
  6. Parádní návod Leni,děkuju za vše co tak pečlivě nafotis,a vysvetlis,protoze príjde mi ze podle Tebe se háčkuje jedna basen...
    Moc pěkné,Hezký den,Míša

    OdpovědětVymazat
  7. Leni, tak to je skvělý motýl a bezva, že sis dala práci s návodem... to musím určitě někdy vyzkoušet! Díky ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Leni, krásný motýl, už jsem taky přemýšlela, že nějakého vyzkouším a teď i vím kam se mám jít podívat kdyby mi to nešlo, díky za návod. Simona

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Lenko,
    motýl je úžasný a v krásných barvách!!
    Hezký večer
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leničko.....opět super návod na krásného barevného motýlka....jsi fakt šikulka.
      Pohodové dny Jana

      Vymazat
  10. Leničko krásný a hezounky barevný!Michaela

    OdpovědětVymazat
  11. Leni ten je náááádhernýýýý a i s návodem!Děkujíííííííííííí

    OdpovědětVymazat
  12. Lenka, ďakujem za super návod...keď som videla motýlika na nete, tak som si povedala, že to už je pre mňa vysoká škola hačkovania, ale vďaka Tebe si ho určite uháčkujem !!! ...ešte raz ďakujem!!!

    OdpovědětVymazat
  13. Nádhera...a podle tvého návodu bych to snad zvládla i já :)Přeji pěkný den..Lenka

    OdpovědětVymazat
  14. Lenka moja, to je nádherný motýľ, si šikulka úžasná ♥

    OdpovědětVymazat
  15. Úžasné :o) no jako vždy :o)máš krásně vypracované návody :o) Krásný den Martina :o)

    OdpovědětVymazat
  16. Dobrý večer, Lenko, jsem moc ráda, že jste dala odkaz na mmb a díky němu jsem se dostala na tyto Vaše nádherné stránky. Jsou bezkonkurenčně nejlepší jaké jsem zatím kde našla. Na mmb již začíná být problém s dobrými návody, připadá mi, že se tam již málokdo chce o podrobný návod podělit, jen ukazuje co umí, ale není zájem aby se to naučil i další.
    Začínají být již nechutné diskuzní příspěvky a objevuje se čím dál větší nevraživost. Přeju Vám, aby Vás to nepotkalo a sobě abyste se s námi dělila i nadále, protože to co děláte je super, návody a dílka vynikající, moc za to vše děkuji a přeji pohodu a radost z toho co děláte a s čím se i nezištně dělíte s ostatními. Díky Anna

    OdpovědětVymazat
  17. Leninko,moc zdravím...poprvé využívám tvého krásného blogu a pracuji podle návodu na motýlka...máš vše krásně a neuvěřitelně propracovaný a srozumitelný a pracovat podle návodů je jedna básen´...určitě budu nahlížet častěji...přeju vše nej,at´se daří a hodně tvůrčích nápadů...díky a měj se Eva

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj, jsem začátečník a moc se nechytám v kreslených návodech a leckdy ani v těch psaných. Ale klobouk dolů před Vámi:o) Vy to tak krásně a srozumytelně napíšete a popíšete, že jsem se zatím chytla u všeho od Vás a proto Vám moc a moc děkuji:o) Motýla mám moc hezkýho a mám z něho velkou radost:o))) Díky Máša

    OdpovědětVymazat
  19. Dobry den.Mate super zrozumitelne navody,uz mnohokrat mi Vas blog pomohol.Ale vcera som sa do noci snazila urobit motylika a skoncila som hned pri tretej rade velkeho kridelka.Ked urobim prve dve potom mi na treti riadok nesedi pocet ociek.Neviem kde mozem robit chybu.Ked budete mat cas mozete mi poradit prosim?Dakujem,Bibiana

    OdpovědětVymazat
  20. Dobrý den, také si myslím, že je ve třetí řadě chyba v poštu zdvojených DS. Mě vychází, že by jich mělo být jen 8 místo 14. Ale třeba se pletu... ;-) Ona už nesedí ani druhá řada - popis vs. obrázek... Na obrázku je zdvojených 10 DS a v popisu je psáno zdvojit 7 DS (pokud správně počítám) Nechci vypadat jako hnidopich a moc si Vaší práce vážím a obdivuji!! Hezký den :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano,máte pravdu,měla jsem tam chybu. Děkuji za upozornění, už jsem to přepočítala a opravila. Snad už to nyní bude dobře, přece jen jsem to počítala podle fotek :o). Hezký den, L.

      Vymazat
    2. Dobrý deň, asi som blbá, ale nejako mi to nesedí, neviem kde robím chybu, už som si to aj kreslila ale stále mi ten počet očiek nesedí, už v druhej rade začínam mať problém, nevychádzajú mi tam už tie posledné 4 krátke stĺpiky. Kde robím chybu. Ďakujem za odpoveď gaba

      Vymazat
    3. Gabi, znovu jsem to zkontrolovala a přepočítala a mělo by to být správně. Kdyby Vám to stále nešlo, vyfoťte mi to prosím a pošlete na email havlicek.lenka@seznam.cz. Prosím co nejdetailnější fotku, abych mohla dobře přepočítat ty sloupky. Díky. L.

      Vymazat
  21. Kolik má prosím vás rozměr motýlka ?V cm?

    OdpovědětVymazat
  22. Moc děkuji za motýla a že jste si s návodem dala tolik práce.. S podravem a přáním hezkého dne. Katka

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!