4. července 2012

Pro předčasňátka díl 2. - háčkované minibotičky


Slíbila jsem vkládat návody na háčkované oblečky a dečky pro předčasně narozená miminka mimo jiné i do projektu Zlatý kulíšek.

Návod a vše okolo háčkování čepiček pro předčasňátka už jsem vložila zde, dnes se pokusím vás naučit uháčkovat jednoduché minibotičky. Práce to není nikterak těžká, páreček těchto vskutku minibotiček máte za hodinku hotový.

Hned zkraje nutno podotknout, že se jedná o hodně hodně malé botičky. Předčasňátka se rodí již od nějakého 20.-22. týdne, mnohdy jejich váha sotva přesahuje jeden kilogram a měří sotva 30 cm. Hodně malá večka chleba...

Takové předčasňátko nemá nožičky zpravidla větší než 6-8 cm. Ale i ty, nebo spíše právě ty potřebují setsakra zahřát.


Zapomeňte na složité vzory či zdobení, nemají pro drobíčky ve vyhřívaném inkubátoru valného smyslu.


Pokud jde o použité materiály, zapomeňte na bavlnu a její směsi. Nehřejí a jsou pro předčasňátka příliš hrubé. Jejich kůže postrádá běžnou odolnost zdravého a v termínu narozeného dítěte, ještě se dotváří její ochranná vrstva a paradoxně jsou pro ní přírodní materiály to nejhorší. Rovněž bambusové vlákno a čistá vlna nemají pro ně smysl. Bambus nehřeje (spíš naopak) a čistá vlna je může dráždit.

Proto volíme materiály snadno udržovatelné, lehké, které tzv. "nekoušou" a nepouští chlupy. "Kousavost" si můžete sami jednoduše vyzkoušet: klubíčko vlny přiložte zespodu na svou čelist a krk (je to asi jedno z nejcitlivějších míst) anebo do loketní jamky a jemně stiskněte. Chvilku vydržte a jestli vás vlna nekouše, bude to to pravé i pro kulíšky.

Pokud jde o sílu vlny, jsou vhodné spíše slabší, na jehlice/háček č. 2-3.5. Mě se nejvíce osvědčil Elian Nicky (je měkkoučký), dále Beruška a Batole. Záměrně volím příze tuzemských výrobců, bývají nejvíce k sehnání v běžných galanteriích.

Ze zahraničních můžu vřele doporučit např. Doru od Madame Tricot Paris. A z té budou i tyto moje minibotičky. A k tomu háček č. 3.5mm a 2.5mm (na vlnu).


Začínáme podrážkou: háčkem č. 3.5mm nahodíme 6 + 2 řet.oka namísto prvního dlouhého sloupku. Do 3. oka od háčku vháčkujeme první dl.sloupek.


Pokračujeme po jednom dl. sloupku do násl. čtyř ok. Do posledního, vrcholového oka vháčkujeme 7 dl.sloupků.


A pokračujeme 5 dl. sloupky z druhé strany základního řetízku.


Do posledního oka vháčkujeme 6 dl. sloupků, jako sedmý dl.sloupek nám slouží ta první dvě řet.oka z počátku řady.


Řadu ukončíme pevným okem do horní smyčky prvního zástupného sloupku ze dvou řet.ok.


Pokračujeme druhou řadou: 1 řet. oko, do stejné smyčky jeden polosloupek. Po jednom polosloupku do násl. 4 ok (celkem tedy 5 polosloupků za sebou).


Do dalšího oka 2 polosloupky, do dalšího oka 1 polosloupek. Takto vystřídáme celkem 4x (končíme 2 polosloupky do jednoho oka).


Z druhé strany opět 5 polosloupků do pěti ok a 3 x prostřídat 2 poloupky - 1 polosloupek do jednoho oka. Poslední polosloupek vháčkujeme do toho maličkého oka těsně u prvního řet.oka z počátku řady (je to pevné oko, do kterého běžně neháčkujeme). Je to poslední zdvojený polosloupek.


Chodidélko máme hotové, měří rovných 6 cm. Pokud byste potřebovali chodidélko větší, zvyšte počet řet.ok základního řetízku o jedno či dvě oka. Špičku budete háčkovat přes vrcholových 11 sloupků.


Pokračujeme horní částí botičky. Uháčkujeme 2 řet.oka namísto prvního dl.sloupku. Dále pokračujeme dl.sloupky a to POUZE ZA ZADNÍ NIT OKA! Vytvoří se nám tak vroubek, který oddělí chodidélko od horní části botičky.

 

Takže dvě řet. oka, do téhož oka ještě jeden dlouhý sloupek a do dalších čtyř ok po jednom dl.sloupku (celkem tedy 5 dl.sloupků za sebou).


V této řadě začneme již ubírat a tvarovat špičku botičky. Sháčkujeme šestý a sedmý sloupek (nahodit přízi, vpíchnout za zadní nit oka, nahodit přízi, protáhnout, na háčku tři oka, nahodit a protáhnout dvěma oky, na háčku dvě oka; znovu nahodit, vpíchnout za zadní nit dalšího oka, nahodit, protáhnout, na háčku čtyři oka, znovu nahodit a protáhnout dvěma oky, na háčku tři oka...


... znovu nahodit a protáhnout všemi třemi oky na háčku = sháčkovali jsme dva sousedící dlouhé sloupky). Do dalšího oka jeden dlouhý sloupek, další dva dl.sloupky opět sháčkovat, do dalšího oka jeden dl.sloupek, další dva sloupky opět sháčkovat, do dalšího oka opět jeden sloupek a další dva sloupky opět sháčkovat. Celkem jsme zopakovali 4 x dva sháčkované dl.sloupky a mezi nimi vždy jeden dl.sloupek. Řadu dokončíme dl.sloupky (co oko, to sloupek). Řadu ukončíme pevným okem do horní smyčky prvního sloupku ze dvou řet.ok.


Špička po první řadě - pohled zhora


Špička po první řadě - pohled z boku


Druhou řadu začneme opět dvěma řet.oky namísto prvního dl.sloupku a DO DALŠÍHO OKA vháčkujeme jeden dl.sloupek (udržujeme tak rovný šev - viz můj návod na rovný šev u čepičky). V této řadě začneme sháčkovávat sloupky po stranách prvního sháčkování z před. řady. Toto sháčkování zopakujeme ještě třikrát (celkem tedy 4x) po obvodu celé špičky, mezi sháčkovanými sloupky v této řadě neháčkujeme žádný samostatný dl.sloupek. Řadu opět dokončíme dl.sloupky (co oko, to sloupek), do posl. oka vháčkujeme dva sloupky (ten druhý je za to vynechané oko na začátku řady - princip rovného švu).


Pohled na ujímání špičky v druhé řadě.

Třetí řadu začneme opět na dvě řet.oka, do stejného oka a dalších čtyř jeden dl.sloupek.



Ve špičce sháčkujeme najednou pět vedle sebe ležících dl.sloupků.


Řadu dokončíme dl.sloupky (opět co oko, to sloupek) a uzavřeme pevným okem do horní smyčky prvního sloupku.

Pohled na rovný šev z boku botičky.


Poslední řadu už jen přeháčkujeme dlouhými sloupky, nepřidáváme ani neubíráme, co oko, to sloupek.

Nakonec přiháčkujeme ozdobný vějířkový lem:


Do oka hned u pevného oka, kterým jsme končili před.řadu, vháčkujeme 4 polosloupky, do dalšího oka jedno pevné oko.

A opět do dalšího oka 4 polosloupky a do dalšího oka pevné oko. Takto pokračujeme až do konce řady, kterou ukončíme pevným okem do smyčky vycházející z pevného oka před prvním vějířkem.


Hotová minibotička z boku...


... a zepředu.


Nakonec si uháčkujeme jednoduchý řetízek na stažení botičky.


Háčkem č. 2.5mm nahodíme rovných 100 řet.ok. Konce zajistíme pevnými uzlíky a odtřihneme konce v délce cca 0.5cm.


Stejně uháčkujeme i druhou botičku.


Párek těchto minibotiček se vejde do dlaně a ještě kousek zbývá.

 

Spolu s čepičkami vytvoří botičky krásnou dárkovou soupravičku pro maminky a jejich drobečky.


Připravuju ještě návod na minirukavičky, tak se můžete těšit zase někdy příště.

Pokud byste při háčkování potřebovali s něčím poradit nebo pomoct, pište prosím na email uvedený pod profilem v levém panelu. Když budu vědět a moct, ráda poradím.

HÁČKU ZDAR!

Vaše

MOC DĚKUJU VŠEM ZA POCHVALNÉ A POVZBUDIVÉ KOMENTÁŘE... VŽDYCKY MĚ NAKOPNOU DO DALŠÍHO TVOŘENÍ... JSEM RÁDA, ŽE JSEM TU MEZI VÁMI... MĚJTE SE KRÁSNĚ A JEŠTĚ JEDNOU DĚKUJI!

28 komentářů:

  1. Leni překrásné už dlouho přemýšlím, že bych se do toho taky zapojila jen nevím kde se hotová dílka zašlou poslal by jsi mi prosím bližší info do melju?? lucie.rostasova@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  2. Leni krásná práce,nevim jestli by mi bačkurky šly :-/ ale cetla jsem ze se muzou hackovat i cepicky pro predčasnatka,nemas nahodou radu ,ci navod,jak velikostne hackovat tyhle cepicky? děkuji Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myško, díky, návody na mini čepičky najdeš taky tady u mě na blogu http://fizule71.blogspot.cz/2012/04/pro-predcasnatka-dil-1-hackovane.html

      Vymazat
    2. Děkuji Leni,vedela jsem ze je nekde u Tebe najdu..:-) už jsem ve volnych chvílích uháčkovala v práci kabelku..tak co by ne pár mini čepiček..jsou to krásné akce..Hezký den

      Vymazat
  3. Leni, to je skvělé, za chvíli odjíždím na dovolenou, přibalila jsem si přízi, že uháčkuji ještě pár čepiček pro prďolky ;-) Tak se těším, že po návratu se pokusím i o tyhle miniminibotičky! Děkuji, měj se krásně, Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Leni,
    maliličké bačkůrky jsou překrásné...
    A těším se na hotový svetřík!!
    Krásné dny
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Leni, to je super, že jsi vložila návod. Chtěla jsem ti kvůli němu psát, ale byla jsem 2 dny bez signálu - bouřky - a sořela nám nějaká příjmová krabička či co. Krásný prodloužený víkend ... Věra

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Leni...bože, ty nožičky mě dostaly. Jsou tak malinké, ani si nedovedu představit, že bych takového něco miniaturního držela. Ale je dobře, že jsou lidé jako ty a capáčky těm nemluvňátkům uháčkujete!!! Krásný večer, Martina

    OdpovědětVymazat
  7. Leni to je super! Nemám teď moc co dělat, tak můžu "štrikovat." Určitě vyzkouším! Třeba se mi podaří pár kousků pro předčasňátka vytvořit. Až to bude, a bude to k něčemu, ráda zašlu, kam patří. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Leni, tleskám - super návodu a bohulibému úmyslu.
    Krásný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  9. jejda to je malinkaté :o) jednou jsem byla také zapojená do jedné akce a pletli jsme ale celé soupravičky pro nedonošenátka .Martina :o)

    OdpovědětVymazat
  10. Leni, opravdu kouzelne, tvorit krasu a delat dobro je super kombinace. Diky za navod. Hezky den, Katerina

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Leni ;-) Tak jsem právě dle Tvého skvělého postupu uháčkovala svoje první bačkůrky!!! Měla jsem strach, zda druhá do páru vyjde stejně, ale máš to tak pěkně zpracované, že sedí... Jenom mi vyšly opravdu malinkaté, háčkovala jsem z Elian Nicky a byť jsem přidala na chodidle 2 očka, tak bačkůrky vyšly 5,6 cm... to už je asi opravdu málo i na ty miminečka... ale zase skvěle sedí mojí retro panence, tak je asi ponechám doma a zkusím to napříště ještě zvětšit ;-) Děkuji moc za návod! Ahoj, Jana

    OdpovědětVymazat
  12. Jsi zlatá...nejen že sama pomáháš, ale šíříš to dál a radíš, aby se mohli zapojit další....:-D Děkuji Ti za to, že se snažíš.

    Vím, o čem mluvím. Jako maminka nedonošeňátka jsem takový malý dáreček v akci Mámy pro mámy dostala. Prcek v inkubátoru daleko ode mne, já sama v pokoji. Předčasný porod za sebou, těžce nedonošené mimčo na jednotce ARO, strach, úzkost, obavy o něho. Hlavou se mi honily myšlenky a nemohla jsem spát. Ale celou dobu jsem svírala v ruce dvě malé bačkůrky od jedné maminky a měla jsem pocit, že v tom nejsem sama.

    Až se naše situace uklidní, tak to snad budu moci jednou vrátit a zapojím se také do této akce. Třeba některá maminka v podobné situaci dostane maličkost ode mne a bude jí v té těžké chvíli o trochu lépe, protože bude cítit, že na to není sama......ještě jednou díky za všechny ty zoufalé maminky....:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidět opět taková malá nožátka ve mně probouzí vzpomínky. Taky mám doma holčičku těžce nedonošenou. Už je to šest let... a za rok půjde do školy. Začátek jejího života byl celkem hektický a i já jsem na tom nebyla dobře, proto chápu, jak se asi cítíte (možná, že v tuto chvíli už je nejhorší za vámi).Když jsem byla doma bez ní, tak mě udržovalo psychicky jen to, že jsem si udržovala tvorbu mateřského mléka a pletla čapky a ponožtičky pro ni a další nedonošená miminka. Proto vám přeji hodně síly a vytrvalosti a paní Lence děkuji za takovou empatii a touhu pomáhat maminkám.

      Vymazat
  13. Ahoj Lenka, všetkým tvojim návodom rozumiem, ale neviem od 2 rady ako ďalej, odkial zháčkovávať.

    ďakujem Beata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Beato! Pokud jde o druhou řadu, sháčkovávat začínáš vždy jeden sloupek před těmi dvěma sháčkovanými v první řadě, vlastně sháčkuješ sloupky před a po tím sháčkováním v první řadě. Na fotce je to celkem dobře vidět. Kdybys ještě něco potřebovala, napiš mi raději na email, co mám v pravém panelu pod profilem. Bude to rychlejší. Pa, L.

      Vymazat
    2. Oki dakujem velmi pekne, totiz aj na Slovensku beží takáto zbierka tak tam chcem prispieť.. Keby niečo píšem.

      Pekný den prajem

      Vymazat
  14. Ahoj, máš moc pěkné návody!! Podle tvých botiček jsem uháčkovala nožičky panence, protože v návodu k té panence mi to přišlo takové nesrozumitelné (neuměla sem sháčkovat sloupky). Taky jsem podle tvého návodu udělala čepičku a chystám se na balerínky! Seš moc šikovná a chtěla bych tě poprosit, jestli bys mi neporadila s návodem jak udělat tohle http://nd05.jxs.cz/572/102/350dc902b5_80336816_o2.jpg moc bych to chtěla uháčkovat, ale prostě si envím rady, jsem ještě docela začátečník. Kdyžtak bych tě poprosila o radu na email simca.snaj@seznam.cz, děkuju moc :)

    OdpovědětVymazat
  15. Ahojka šikulko,super, že jsem Tě našla :-) , návody jsou i pro mě (tak jsou " čitelné " ) Mám dotaz : jaké jsou rozměry na deku pro kulíšky? přeji sluníčkovou pohodu a díky..Yvetta Krupičková---kryvettka@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  16. dobrý den,já mám už 3týdny na světě nedonošenátko:-(28tt,1150g a38cm).je to pro nás těžká situace a v tom zoufalství a strachu o život svojí dcerky jsem se i já zapojila do pletení ponožtiček a čepiček,háčkovat neumím spíše si něco málo pamatuji z dětství od své babičky,váš docela podrobný popis mě tak oslivil,že to chci zkusit:-)už jsem poslala jednu várku pro kulíšky na dětskou kliniku ve FN-HK.aspon mám trošku lepší pocit,že když oni pomáhají naší holčičce,já mohu pomoci tak a vyslovit tak svůj dík.snad to naše holčička nějak zvládne,sice si nese do života nejeden problém,ale mi to musíme zvládnout,jako rodina,rodiče,jako ona samotná.chápu ty co píší o podobném trápení,nikdy jsem si ani nepřipouštěla,že by se mě toto mohlo stát.svého prvního synka jsem donosila řádně,porod sme zvládly na jedničku i přesto,že všecky testy vycházely špatně se mi narodil zdravý krásný klučina s čertíkem v těle.dnes,když jsme se dočkaly vytoužené dcerky,vše bylo v naprostém pořádku a když nebyl vyložený problém s prvním dítkem,ani mě toto nenapadalo....a něco se po......a mi ted jen u inkubátoru stojíme,čumíme a jediné co můžem udělat je modlit se,aby to holátko bojovalo samo za sebe.je to děsně těžké i na psychiku:-(musela jsem vám to napsat,už jen proto,aby ti ostatní co je to možná čeká se držely a věřily,že to snad brzy skončí......mohla bych vás poprosit o zaslání na majlíka tento krásný popis???mě to totiž nejde uložit a nemám kopírku,bych si to mohla vytisknout.děkuji,JANA PEŠKOVÁ(jaja.a@seznam.cz)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jani, gratuluji k narození holčičky, ikdyž to bylo trošku dříve, než mělo... držím všechny palce, co jich mám, aby se malá ze všeho vykřesala a nejpozději za rok běhala za tím vaším starším čertíkem stejně, jako on... věřím, že tomu tak bude... jsem ráda, že se Vám podařilo objevit můj blog a na něm moje návody pro nedonošeňátka a opravdu by mi bylo ctí, kdyby se Vám podle mých návodů podařilo něco pěkného vytvořit. Pokud jde o návod, pokusím se ho překopírovat i s obrázky do Wordu a poslat Vám ho mailem, můžete to zkusit i sama, kdybyste chtěla: myší si označíte celý text včetně obrázků, dáte Ctrl+C, otevřete Word a dáte Ctrl+V a měl by to vyjít. Zatím krásný den! L.

      Vymazat
  17. Veľmi pekne ďakujem za skvelý návod. Práve som sa pridala do skupinky, ktorá predčasniatkam takýmto spôsobom pomáha. Už som si aj pripravila vlnky (e. Nicky a RH baby ) a večer sa mi snád niečo podarí. Budem rada ak aspon takýmto spôsobom týmto deťúrencom pomôžem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pardon, nepredstavila som sa @Eva Nižniková

      Vymazat
  18. Dobry den Lenka, velmi pekne ti chcem podakovat, za skvely navod, v hackovani som zaciatocnicka a tieto topanocky su moj druhy pokus s hackovanim a vysli nadherne, pisete skvele zrozumitelne navody a uz sa chystam na ciapocku. Este raz velka vdaka a prajem vela skvelych napadov :) Erika

    OdpovědětVymazat
  19. Ahoj, skusala som hackovat podla tohto navodu,ale vobec mi to nevychadza ... Som zaciatocnik, pomohol by mi vyklad ,,po lopate,, napr 1rad(PDS):1+1+2+2+1+1 ukoncime pevnym okom(PO)... nedalo by sa to prosim pre nas menej zdatnych spravit aj takto bez tej slovnej omacky, ktora len zbytocne pletie a zavadza ? Dakujem

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj, asi háčkuju nějak pevně, ale ta bačkůrka mi vyšla 5 cm. Mám to vypárat a udělat větší nebo to bude stačit? Příští už bych dělala malilinko větší. O 1 ŘO?
    Děkuji za radu

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!