16. září 2012

VÍKEND NA HÁ(Č)KU

Ahoj, všichni!

Tak jaký byl víkend?

U mě fakt výborný... v pátek na mě skočila velmi nepěkná viróza se zažívacími potížemi, takže místo s rodinou na chalupu jsem strčila hlavu do záchodové mísy a rodina odjela beze mně. Co to budu dlouze opisovat, prostě víkend, jak má být...

Když ten největší nápor přešel a já si konečně mohla sednout do křesla na déle než pět minut, žaludek přestal jankovitě poskakovat všemi směry, hlava přestala drnčet a ruce se uklidnily, už jsem zase začala přemýšlet, co bych tak pěkného uháčkovala.

Už nějakou dobu děsně frčí nákrčníky. Moc se mi ta móda líbí, vln k použití je nepřeberně, vzorů jakbysmet, tak jsem vyhrabala zásoby (a že jich něco mám) a jala se vymýšlet.

A jelikož léto ještě nekončí, respektive klasický podzim ještě (snad) nějakou dobu nepřijde, zkusila jsem lehký vzdušný nákrčník, vhodný na jaro a babí léto, který se hodí k sáčkům, svetříkům i bundičkám.


Použila jsem bambusovou přízi Panda a háček č. 3.5mm. Panda je moc příjemná, díky podílu bambusových vláken krásně chladí a splývá, takže pro nákrčník tohoto typu vynikající volba. Nedoporučuju Camillu a Nellu, jsou příliš silné a těžké, možná by šla ještě tak Katka, Limone nebo Catania, jsou slabší. Určitě by byla super ještě např. Edita, má podíl viskozy a to je taky moc příjemné.

Každopádně, háček vždycky vezměte o půl čísla až číslo větší, než je na přízi určený (napsaný na adjustační pásce). Chceme, aby byl nákrčník volný, vzdušný a lehký.


Vzoreček je velmi jednoduchý a přitom poměrně efektní. Prohrabala jsem spoustu svých starých háčkovacích a pletacích časopisů a z jednoho na mě vykoukl letní svetřík, kde byl na jednu část použitý právě tenhle vzoreček.



Vysvětlivky:
  • tečka - řetízkové oko
  • oblouček - pevné oko
  • čárka krátká - krátký sloupek
  • dlouhá přeškrtnutá čárka - dlouhý sloupek
Vzorek mezi "VV" se opakuje stále dokola, počet ok by měl tedy být dělitelný osmi.

Můj nákrčník má celkovou délku 165cm (průměr 82.5cm) a šířku 8cm.

Pro začátek jsem nahodila 376 ok, která jsem pevným okem uzavřela do kruhu (pozor, ať se vám řetízek nepřetočí!) a háčkovala podle schématu v kruhových řadách (jako čepičku).
Pokud to nevyhovuje, tak můžete první řadu uháčkovat normálně jako rovnou a teprve na konci první řady se spojit uháčkované do kruhu a dál háčkovat v kruhových řadách. Ten volný spodní konec první řady pak sešijete tím volným koncem příze, co zbyl z nahazování základního řetízku.

První řadu jsem zopakovala celkem třikrát nad sebou (okýnka), tj. přidala jsem ještě jednu řadu, takže 3. řada - krátké sloupky mi vyšla jako 4. řada. To samé i na konci, takže místo sedmi řad má nákrčník 9 řad.

Po uháčkování první řady jsem práci otočila a druhou řadu háčkovala zrubu, aby byl vzorek pěkně plastický a nebylo poznat, co je rub a co líc. Třetí řada tedy opět líc, čtvrtá rub atd. atd.

Celková spotřeba byla asi jeden a  půl klubka příze. U jiné příze se to ale samozřejmě může lišit, mějte proto připravená raději klubka dvě. Zbytek se vždycky nějak využije.




Mě osobně se nákrčník moc líbí, už se těším, až v něm zítra vyběhnu do práce.

Jinak stále pracuju na manžově obří dece (je to přece jen kus chlapa, tak se musí mít do čeho v zimě u TV zachumlat), a mám rozpracovaný další nákrčník, tentokrát zimní. Bude super jednoduchý a dost dlouhý na to, aby se dal přetáhnout i přes hlavou a posloužil tak místo čepice nám, co v čepicích vypadáme jako joja právě vytažená z krabičky. Na návod se můžete těšit zase někdy příště.



HÁČKU ZDAR!

Vaše,

19 komentářů:

  1. Leni, víkend ti nezačal moc dobře, ovšem výsledek - nákrčník je super.
    Taky se ráda hrabu ve starých časopisech s háčkováním a pletením ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, ty si nezmar, ani črevná viróza nie je pre teba prekážkou pri hačkovaní :-DDD. Nákrčník je krásny, veruže trendy kúsok si si urobila, budem sa inšpirovať ak dovolíš. pekný deň! natália

    OdpovědětVymazat
  3. Leni, tak koukám že jsem na tom dost podobně - mě to postihlo včera večer, ještě že mám doma jen jedno zlatíčko a manžela co se o něj postará. Teď už je mi hej, takže jdu nastřihnout na tašku.... nebo navlíkat korálky.
    měj se Věrka

    OdpovědětVymazat
  4. Ahol Lenka supr napad s Loopem ten je moc hezky neco jednou pletla .Mam rada male sal .Hezky tebe zdravim Karin

    OdpovědětVymazat
  5. Leni, parádní kousek. Budu muset popřemýšlet o vhodné barvičce a možná se do něj pustím. Bože, kdy já ty svoje plány všechny stihnu!!!
    Hezký večer a nový týden ... Věra

    OdpovědětVymazat
  6. Leni přeji at je lépe a lépe!Nákrčník je super!Asi se do něj také pustím a děkuji za návod:-)
    Hezký večer:-)

    OdpovědětVymazat
  7. Leničko ty jsi stejně háčkářská jednička!!!A držím palečky at je ti zase dobře!!!

    OdpovědětVymazat
  8. Leni, je fakt parádní! Pandu mám moc ráda, nákrčník z ní musí být moc příjemný. Tak ať se ti hezky nosí!
    A pohodový a hlavně zdravý večer! Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
  9. Leni, obdivuju Tě! Já mít virózu jak popisuješ, tak dva dny ležím v posteli a ne, že vymýšlím návod a háčkuju....Jinak nákrčník je parádní! Pa! Adriana

    OdpovědětVymazat
  10. Moc pěkné! Já právě včera dopletla jeden tlustý zimní, rozdělaný delší dobu, háčkovaný je také fajn!

    OdpovědětVymazat
  11. Leni, obdivuji tu Vaši odhodlanost a neustálou sílu tvořit!
    Babí nákrčník vypadá úžasně (už si ho ukládám) a těším se na ten velký zimní.

    OdpovědětVymazat
  12. Moc pěkný! Jinak musím s Vámi, Lenko, zcela souhlasit - mě móda nákrčníků také dostala :-) Vyrobila jsem si už tři a chystám se na další a přesně jak píšete na delší, přes hlavu... protože na mě zcela sedí formulace joja vytaženého z krabičky :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Tak to je nádhera!!! Moc díky za návod a inspiraci! R.

    OdpovědětVymazat
  14. Lení,
    k tomu není co dodat !
    Já bych trpěla a ty si ještě vezmeš do ruky háček a jen tak ušmodrcháš nákrčník !
    No prostě kdo umí , umí !
    Krásné dny bez viróz !

    OdpovědětVymazat
  15. Leni,
    jako vždy, chválím, obdivuji a děkuji. Prosím, mám dotaz,jaká by byla vhodná příze či vlna na zimní nákrčník. Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také děkuji, zejména za přízeň, kterou mému blogu věnuješ :o) na dětský nákrčník doporučuju něco opravdu jemného a hlavně nekousavého (zkouším klubíčka do loketních jamek nebo pod krk, pokud mě tam nekouše - mám hodně citlivou kůži - tak je pro děti akorát),např. Comfort, může být i Merino, oboje Vlnap, dále mám vyzkouený Elian Nicky, ten má bohužel tu nevýhodu, že žmolkuje (Comfort a Merino ne nebo minimálně, jsou speciálně upravené), pro dospělé totéž a dále ještě např. Dora od Madame Tricotte, z té je ten můj šedivý.

      Vymazat
  16. Leni, děkuji Ti za brzkou a vyčerpávájící odpověď.Jako vždy nezklameš, potěšíš.
    Srdečně zdraví a děkuje B

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Boženko, nemáš zač... háčku zdar! L.

      Vymazat
  17. Ahoj :)
    Do šálky jsem se s chutí pustila, ale jsem jestě začátečník, takže nemůžu rozluštit, jak udělat ten prostřední vzoreček ( ctverecek ). Mohla bys mi prosím poradit? Děkuju mockrát :)
    Kamila

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!