25. dubna 2013

SVETŘÍK PRO ANEŽKU NA CESTU DOMŮ



A jelikož už delší dobu slibuju nafotit a napsat návod na maličký dětský svetýrek, využila jsem příležitost. Je před námi víkend a počasí předpovídají víc než ošklivé, budete mít aspoň co dělat :o).

Svetřík je určený pro předčasně narozená miminka na cestu z porodnice domů a ještě pár týdnů (možná i měsíců) po tom. Míry bohužel nemám, bo jsem vrták a zapomněla jsem svetřík před odesláním Anežce změřit.

Použila jsem krásnou, měkkou a hlavně velmi dobře udržovatelnou vlnu Batole od českého Vlnapu. Mám s ní vynikající zkušenosti, pletla jsem z ní synovi i dceři, háčkovala jsem z ní čepičky, botičky i dečky na neonatologii do porodnic pro nedonošeňátka do inkubátorů.

Nekouše, nežmolkuje, velmi dobře se udržuje a po vyprání rychle schne. Navíc je lehká a minimálně alergizující.

Pokud budete vybírat vlnu na výrobu oblečků pro novorozená miminka, pamatujte, že oblečky mají být v první řadě funkční, tj. mají miminko zahřát a být mu příjemné. Vybíráme tedy takovou vlnu, která ho příliš nezatíží (max. na háček či jehlice č. 4mm), nepouští chlupy (!), nestudí (pozor na příměsi bambusového vlákna, viskozy apod.), je pružná (proto se zpočátku příliš nehodí 100% bavlna, je těžká a příliš nepruží) a hlavně - nekouše. Já si kousavost vlny zkoušíme při nákupu přímo na sobě: klubko si strčím pod spodní čelist mezi ucho a bradu a čelistí přimáčknu. Jakmile kousne, jde zpátky do regálu. Můžete zkoušet také v loketní jamce; to je vhodné zvláště v případě, že máte na obličeji více make-upu a hrozí, že ho obtisknete do klubíčka. Nevystavíte se tak riziku, že vás prodavačka prokleje a donutí koupit vlnu, o kterou ani za mák nestojíte.

Na svetřík jsem spotřebovala necelé 100gr klubko Batolete,ještě mi zbylo na jedny capáčky.

A k tomu ještě budete potřebovat háček č. 2.5mm a tré nějakých krásných a hlavně snadno zapínatelných knoflíčků či větších korálků (zapomeňte na kytičky a jiné nepravidelné tvary, nebo se z toho při zapínání svetříku mamička miminečka zcvokne).

Použité zkratky:

po - pevné oko
řo - řetízkové oko
ks - krátký sloupek
pds - polodlouhý sloupek
ds - dlouhý sloupek

Začneme sedlem, háčkujeme od krku směrem dolů. Sedlo a tělo svetříku háčkujeme v jednom kuse, posléze uháčkujeme po jednom oba rukávy.

Nahodíme 40 + 2 řo.

1.ř.: do 3. oka od háčku a 39 dalších řo vháčkujeme po jednom pds (40 pds); 3 řo a práci otočit;
2.ř.: přeskočit 1 oko, do dalšího vháčkovat 2 ds, *1 řo, 1 oko přeskočit, do dalšího oka 2 ds*, vzorek mezi * opakovat, řadu končíme 1 ds do posl.oka; 2 řo a práci otočit;
3.ř.: do každého oka 1 pds; 3 řo a práci otočit;



4.ř.: do každého oka 1 ds; 3 řo a práci otočit;


5.ř.:  1 ds do dalšího oka, *1 řo, přeskočit 1 oko, do dalšího 2 ds*, vzorek mezi * opakovat, řadu končíme po 1 ds do posledních dvou ok; 2 řo a práci otočit;
6.ř.: do každého oka 1 pds; 3 řo a práci otočit;
7.ř.: do každého oka 1 ds; 3 řo a práci otočit;
8.ř.: 1 ds do dalšího oka, *1 řo, přeskočit 1 oko, do dalšího 2 ds*, vzorek mezi * opakovat, řadu končíme po 1 ds do posledních dvou ok; 2 řo a práci otočit;

9.ř.: do každého oka 1 pds; 3 řo a práci otočit;
10.ř.: do každého oka 1 ds; 2 řo a práci otočit.

Celkem byste po 10. řadě měli mít 122 sloupků. Pokud vám tento počet nevyjde (můžete se lišit o dva tři sloupky, protože jste možná na začátku či na konci řady nevědomky sloupek přidali, mě se to taky stalo), nedělejte si z toho velkou hlavu. Pokud není rozdíl velký (o max. 5 sloupků, víc už by bylo moc), v následujících řadách si tento nadměrný počet sloupků rovnoměrně rozdělte mezi přednice, rukávy a zadní díl.

Sedýlko máme hotové, v další řadě začneme háčkovat pouze tělo svetýrku, oka pro rukávy odložíme na později.
11.ř.:  po jednom pds do prvních 18 ok, dalších 24 ok (první rukáv) vynecháme, uháčkujeme 5 řo, po jednom pds do dalších 38 ok (zadní část), dalších 24 ok (druhý rukáv) vynecháme, uháčkujeme 5 řo a do zbývajících 18 ok vháčkujeme 18 pds.


 Nyní můžete na tělíčko svetýrku použít libovolný vzorek, který vám dovoluje počet ok. Já jsem použila svůj milovaný oboustranný hvězdičkový vzoreček. Nezapomeneme háčkovat vzoreček i přes těch 5 řo v podpaží!



Uháčkovala jsem 14 řad hvězdiček. Na závěr obháčkujeme spodní část, obě přednice a výstřih svetýrku jednou řadou jednoduchých řetízkových obloučků: 3 řo, jedno oko vynechat, do dalšího 1 po.

Nyní se vrhneme na rukávy.

Rukávy začínáme vždy v podpaží, v prostředním oku z těch pěti řo, které jsme uháčkovali v první řadě těla svetýrku.


A opět háčkujeme svůj vzor, já opět použila hvězdičky. Háčkujeme rovně, bez ubírání, pro miminko a hlavně pro maminku je to příjemnější, lépe se to obléká a nikde neškrtí.

Délka 12 řad hvězdiček. Na závěr obháčkujeme spodní díl rukávu jednou řadou jednoduchých řetízkových obloučků: 3 řo, jedno oko vynechat, do dalšího 1 po.

Stejně vypracujeme i druhý rukáv.

Takto vypadá napojení rukávu u hvězdičkového vzorečku.


Na závěr zapošijeme všechny případné volné konce přízí cik cak do rubu, aby při nošení a praní neměly šanci vyklouznout.

Svetřík nazdobíme podle chuti a fantazie, přišijeme knoflíčky či korálky na zapínání. 


Jako knoflíčkové dírky využijeme buď řetízkové obloučky, kterými jsme olemovali svetřík, nebo přímo dírky z řet.ok ve vzoru sedla.

Hotový svetřík


Jelikož mě od května čekají veliké změny v pracovním životě, je toto asi na dlouho můj poslední velký návod. Už nebudu mít na blog tolik času, ale slibuju, že se budu snažit stále něco vymýšlet a připravovat, a rozhodně s vámi nehodlám ztratit kontakt!

Tak mi držte palce, ať to všechno zvládnu a nepomátnu se z toho :o).

HÁČKU ZDAR!

44 komentářů:

  1. Ahoj Leni, díky za krásný a podrobný návod:-) Od května ti budu držet palce, a asi nejen já, ty to určitě zvládeš:-))) ahoj Zuzana

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Lenka krasny svetrik, vdaka za navodik...Tak a v praci drzim palce a bude mi smutno za tvojimi prispevkami ale tak dufam, ze sem tam sa sem stavis :) Pekny dnik...Nellie

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný svetřík, zase úžasný návod, škoda, že už všem v mém okolí děti odrostly, hned bych háčkovala svetříky. :-)

    Také přeju hodně štěstí v práci.

    Martina

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, Leni, svetrík je ako obláčik, nádherný a návod opäť perfektný, zvládnu ho aj tie menej zdatnejšie /také, ako ja.
    V máji čakáš veľkú zmenu, tak Ti prajem, nech je to zmena dobrá, nech Ťa posunie v pracovnom živote zase o kúsok ďalej.
    Výzvy treba prijímať a nebáť sa ich. Budem Ti držať päste.
    Verím, že po čase, keď sa zmeny stanú bežnou rutinou :) aj Tvoj blog sa vráti do starých koľají a budeme sa tu stretávať.
    Ďakujem za všetky návodíky, aj keď som ich nekomentovala všetky, rada sa k nim stále vraciam.

    OdpovědětVymazat
  5. Leničko,tak jako ostatní tvé návody je i tenhle super...přeji ti hodně úspěchů a štěstí,aby jsi vše zvládla na 1*...měj se krásně papa K.♥

    OdpovědětVymazat
  6. Very nice, soft and beautiful sweater! Love the embellishments!!

    OdpovědětVymazat
  7. Leni,jsem tu tusim poprve a klobouk dolu,nejen ze bych tohle asi v zivote nezvladla,ale ani bych se do toho snad nepoustela,svetrik je rozkosny a ja ti preji v nove praci hlavne,aby se ti tam libilo po vsech strankach,vubec neva,ze na blog treba nebude tolik casu,prace je dulezita,myslim,aby ses tam citila dobre.
    Katka

    OdpovědětVymazat
  8. Leni, držím pěsti, ať Ti všechno vyjde.

    OdpovědětVymazat
  9. Leničko, krásný návod, já se do svetříku určitě nepustím páč mám pocit, že jsem si opět vinnou naší Celinky uhnala zánět šlach a přiznám, že se bojím k doktorovi zajímt, protože ortel je víc než jasný. V povolání ti přeji hodně sil, ale ty jsi holka šikovná a vše zvládneš. Věřím ti. Pá drahá Lea

    OdpovědětVymazat
  10. Paní Lenko, svetřík je naprosto překrásný! Návod úplně senzační! :-)
    A ty korálky a mašlička se stromečkem, no to jsou úžasné detaily!!!
    Moc Vám držím pěsti, aby jste vše s přehledem a nadhledem zvládla. :-)
    Mějte se moc krásně. Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oprava: Ne stromeček, ale kytičky ve vázičce. :-)

      Vymazat
  11. Krásný své trik,děkuji za návod.Taky pletu pro minimiminka .
    Držím palce at v práci vše dobře dopadne.

    OdpovědětVymazat
  12. Leničko...úžasný. Určitě návod využiji pro naši Elinku ♥
    Měj se krásně, pa pa Martina

    OdpovědětVymazat
  13. Je hezounký Leni .... až se k nám bude cpát nějaká holčička, návod se bude hodit ..... i když stejně mám takový dojem, že si tě spíš najmu:-))))
    A.

    OdpovědětVymazat
  14. Je překrásný-takový jemňounký!!!!!

    OdpovědětVymazat
  15. Leni díky za tip na vlnu, chcela by som uháčkovať detskú deku a nebola som rozhodnutá z čoho, do 100%bavlny som nechcela ísť, deka je potom ťažká. Takže si píšem Batole od Vlnapu. Svetríček je rozkošný.

    OdpovědětVymazat
  16. Leni, moc pěkný svetřík, skvělý návod - ukládám si ho a až během pár let snad už přijdou vnoučátka, tak určitě použiji! A přeji ti, ať se brzy zaběhneš v nové práci a jsi spokojená a najdeš časem čas zase i na své koníčky! Pro mě zůstane tvůj blog zdrojem inspirace ale hlavně možností učit se spoustu nového a krásného...

    OdpovědětVymazat
  17. Lenička, máš zlaté srdce, že myslíš na malé detičky. Svetrík je krásny a priložila si výborný postup. Mne vôbec nehrozí cez tento víkend zobrať háčik do rúk - u nás hlásia teplo hi-hi-hi_:))) aj tak by som to neuhačkovala.
    Pa Jana
    Leni, v práci držím palce.

    OdpovědětVymazat
  18. Vždyť já to taky říkám Lenča je moc hodná a moc čikovná !! a ráda se podělí, páč má radost, když má někdo jiný radost. Majka Brabcová

    OdpovědětVymazat
  19. Śliczny sweterek:) Super instrukcja:)

    OdpovědětVymazat
  20. Leni, super návod! V pracovním životě ať se Ti daří. Držím palce! Hezký den! A.

    OdpovědětVymazat
  21. Leni držím palce,at se Ti daří!Stejně si kouzelnice s háčkem,obdivuju!Pa Věra

    OdpovědětVymazat
  22. Leni, díky za skvělý návod! A držím palečky s novou změnou, doufám, že k lepšímu ;-) Pa, Jana

    OdpovědětVymazat
  23. Ahhoj Lenka SUPEprace je moc moc hezky a krasne prace .zdravim tebe Karin

    OdpovědětVymazat
  24. Leni, moc děkuji za návod! Zrovna včera jsem říkala, že už ty mimi věci fakt nemám v oku a asi budu něco takového háčkovat :o)
    Měj hezký den, pa Helena

    OdpovědětVymazat
  25. Martina Huňatová (MMB)6. května 2013 11:50

    Leni, už nějaký čas moc ráda nakukuju na váš blog a vždycky jen žasnu jak jste šikovná! Zkoušela jsem už váš výborný chleba i krásná háčkovaná srdíčka:). Na svetřík mám zálusk už asi 2 roky a myslím, že podle vašeho návodu se snad konečně povede. Mám doma 3měsíční princeznu a ráda bych ji svetýrek uháčkovala. Napadlo mě-nemohla by maminka Anežky svetýrek aspoň letmo přemeřit-pro představu rozměrů. Díky, držím palečky ať se v práci daří a budu se těšit na další příspěvky!

    OdpovědětVymazat
  26. uz nejaky cas vyuzivam vase navody,na ktore som nadabila pri hladani na mmb a vzdy som si s vdakou na vas pomyslela.a nedavno som objavila i tento vas blog a objavila a uz i zrealizovala s istymi vlastnymi upravami dalsie vase uzasne tipy a navody:) iba s tymto svetrikom mam problem - predok mi nesedi dobre-ked zapnem horne gombiky,spodok sa mi rozide a brusko vykuka, ked zapnem spodok, vrch je zas moc nasiroko prekryty... cize som asi nejak v krajoch uberala, to som uz raz parala,lebo prvykrat (ked som pichala stlpik aj do prveho ocka) som mala spodok tak siroky,ze sa mi lava a prava cast uplne prekryvali ku koncu:( upozornujem,ze som nerobila hviezdickovy vzor,iba DS vpichovane do medzier medzi DS predch.riadka. mam to aj nafotene,ale neviem najst vas mail ani vase FB konto:) prosim pomozte mi, moja 3rocna chcela svetrik pre babiku,aby jej nebola zima,nahanala ma hackovat a teraz jej ho nechcem ukazat,kym si sama nespomenie,lebo viem,ze to budu krokodilie slzy kvoli zlemu a skaredemu svetriku,ktory sa neda dobre zapinat...dakujem krasne:) prajem vam,nech sa vam v novej praci vsetko utrasie k dobremu, nebojte sa, po 3 mesiacoch chytite uz aku taku zrucnost a rutinne navyky a po dalsich par mesiacoch to uz pojde ako po masle:)))) Laura

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, Lauro! Je možné, že jste na začátku či na konci řady nevědomky ubírala oka. Pokud s tím míváte problém, budete muset v každé řadě počítat, abyste zajistila, že má každá řada stejný počet sloupků, než to dostanete do ruky tak, abyste počítal nemusela. Já jsem to ze začátku taky tak měla, chvíli mi trvalo, než jsem se to naučila. Pokud máte něco nafocené, pošlete mi to prosím v co nejvyšší kvalitě na mail havlicek.lenka@seznam.cz. Na FB najdete můj profil pod jménem Lenka Havlíčková-Babičková. Hezký večer,L.

      Vymazat
    2. Dakujem.poslala som vam foto na FB,pravdepodobne je ta sprava v priecinku Ine/ Dalsi. Ale prave finusujem tretiu verziu,nasla som si chybicku v zacinani riadkov a este som podla vasej rady pocitala kazdy riadok ocka.nie je to sice dokonale dielko,ale uz je predok pekny a zapinatelny.dakujem velmi pekne.pohodovy vikend prajem:) laura

      Vymazat
  27. Ahoj Leni,muzu se prosim zeptat,zda je tato velikost dostacujici i pro normalne narozene deti kolem 3 kg nebo zda je nutne svetrik zvetsit? Dekuji Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Jitko, tento svetřík je pro miminka tak okolou dvou kg, takže raději zvětšit. Aby aspoň chviličku vydržel a nebyl jen na cestu z porodnice domů. L.

      Vymazat
  28. Dekuji,uz hackuji,tak snad jsem ho zvetsila dostatecne a mala se nenarodi jako obrik,jinak budu muset hackovat novy :)

    OdpovědětVymazat
  29. Ahoj Lenko! Anežka, ale hlavně my, moc děkujeme za nádherný obleček. Byla nádherná, když v něm jela domů. Jsi úžasně šikovná :-) Majka
    PS: Pošlu fotku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéjda, ahoj, Majko, nemáte zač, to jsem moc ráda, že se vám tak líbil, fotka mi došla poštou s pozvánkou na kolaudaci, na kterou jsme nemohli přijet... ale klidně pošli i mailem na havlicek.lenka@seznam.cz. Mějte se moc krásně a pozdravuj ta svoje sluníčka! L.

      Vymazat
  30. Dobry den, prosim o radu zkusene tvorilky :-) chtela bych svetrik uhackovat pro svoji nenarozenou holcicku. Predpokladam ze bude mit kolem 3 kg... Nevim kde presne pridat... Primo uz na zacatku u retizkovych ok ( popr kolik cca) nebo pridat na sedylku o vzorecek....
    Moc dekuji za pomo a Leni Vam za krasne navody. Hackuji teprve druhy tyden a uz mam v supliku cepicky motylky kyticky a mini tenisky :-)

    OdpovědětVymazat
  31. dobry den chcem sa spytat akurat sa tarpim s tym svetrikom mala by som zacat s tymi vzorcekami ale neviem ako dalej ked sa dostanem k tej casti kde mam tych 5 retiaz.ociek ale neviem ako to mam uhackovat dalej nemate daky postup blizsi sa mi to vseliajko kruti neviem si s tym poradit

    OdpovědětVymazat
  32. Ahoj,ten svetrik je bozky,vcera som sa do neho pustila,par krat som aj parala,lebo ja to hackujem cele hacikom 2,5a musela som tam robit viac ok,vyzera to super,som rada,ze ste to sedlo tak pekne opisali.Dakujem

    OdpovědětVymazat
  33. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our
    community. Your web site offered us withh valuable information to work on. You've done a formidable task andd our
    entire neighborhood will probably be grateful to you.


    Check out my webpage; Las Vegas Refrigerator Parts

    OdpovědětVymazat
  34. Howdy! This blog post couldn't be written much better!
    Looking through this article reminds me of my previous roommate!

    He continually kept preaching about this. I most certainly will
    forward this information to him. Pretty sure he'll have a very good read.

    Thanks for sharing!

    Here is my weblog; tranquility []

    OdpovědětVymazat
  35. Ahoj, ďakujem za krásne návody. Držím palce, aby sa ti darilo aj ďalej. Prajem pekný deň.

    OdpovědětVymazat
  36. děkuji za krásný návod,,, moc dobře se mi podle něj háčkovalo a svetýrek se mi povedl.....jdu háčkovat pro mrňousky dál LenkaVaj

    OdpovědětVymazat
  37. Dievčatá, vedeli by ste mi prosím pomôct so sedlom? Mne stále vychádza cez 130 očiek v 10tom riadku :( neviem co robím zle, ale 122 očiek sa mi nijako nedarí dosiahnuť..dakujem za každú radu

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za všechny vaše milé komentáře :o) jsem ráda, že jste se u mě zastavili... A pro anonymní komentující - podepisujte se prosím, případně na sebe vložte i odkaz (pokud se známe z FB nebo MMB), jinak nemám tuchu, kdo mi to vlastně tak pěkně píše :o)!